Guillermo del Toro’s rariteitenkabinet review: eclectische horror op Netflix

Als je de naam van Guillermo del Toro op iets zet, roept dat bepaalde verwachtingen op. Of hij nu superheldenfilms of gothic-romanverhalen maakt, de werken van de regisseur delen allemaal bepaalde gevoeligheden: een voorliefde voor verschoppelingen, ongelooflijke aandacht voor detail, een naadloos huwelijk tussen high- en popcultuur en veel echt coole monsters. Dat blijft allemaal waar in Rariteitenkabinet, een horrorbloemlezing op Netflix. Maar het is ook veel meer dan dat: hoewel de naam van del Toro in de titel staat, heeft hij een zorgvuldig samengestelde groep regisseurs, schrijvers en acteurs op een rij gezet om elk verhaal tot leven te brengen. Het resultaat is een verzameling spookachtige verhalen die een ongelooflijke reeks tonen en stijlen overspannen.

Elke aflevering begint hetzelfde: del Toro introduceert het verhaal van de avond met een korte monoloog terwijl hij vreemde voorwerpen uit een letterlijk rariteitenkabinet haalt. Het is een soort minder gênante versie van de opening van HBO’s paaien serie. De serie zelf is een verzameling van acht op zichzelf staande afleveringen, elk ongeveer een uur lang, die allemaal rond de randen van horror prikken. Sommige zijn regelrechte spookverhalen; anderen storten zich op sci-fi. Maar ze zijn allemaal griezelig op hun eigen manier. Er is ook een interessante release-cadans – de rest van de week worden er dagelijks twee afleveringen uitgebracht – die het geheel een Halloween-evenementgevoel geven.

Wat het meest indrukwekkend is aan de bloemlezing, is de enorme verscheidenheid die wordt getoond. Zelfs als afleveringen over ogenschijnlijk vergelijkbare onderwerpen gaan, zijn ze niet hetzelfde. Er zijn bijvoorbeeld twee Lovecraft-aanpassingen: „Dreams in the Witch House“ van schemering regisseur Catherine Hardwicke en „Pickman’s Model“ van Vuur starter regisseur Keith Thomas. De tonen zijn totaal anders. De eerste is dichter bij een traditioneel spookverhaal, als een man (Rupert Grint) tot het uiterste gaat om zijn zus te bereiken, die op jonge leeftijd stierf. Het heeft ook een monster dat niet zou misstaan ​​in Het labyrint van Pan (en een passende donkere draai). Aan de andere kant weerspiegelt „Pickman’s Model“ echt de afdaling in waanzin die zo gebruikelijk is in het werk van Lovecraft, met een schilder (Crispin Glover) die werken maakt die zo angstaanjagend zijn dat het zien ervan mensen in gevaarlijke duisternis drijft.

Een foto van Kate Micucci in de Nerflix-bloemlezing Guillermo del Toro's rariteitenkabinet.

a:hover]:text-black [&>a]:shadow-underline-gray-63 [&>a:hover]:shadow-underline-black text-gray-63″>Afbeelding: Netflix

Evenzo zijn er twee korte films die zowel sci-fi als horror combineren, maar die combinatie in vreemde, onzinnige richtingen nemen. In „The Viewing“ speelt Peter Weller een mysterieuze miljardair die een handvol experts met verschillende achtergronden op zijn terrein uitnodigt om hun mening te krijgen over … iets. Voor een groot deel van het verhaal, geholpen door Mandy regisseur Panos Cosmatos, je koestert je gewoon in de weelde terwijl de anticipatie zich opbouwt naar de grote onthulling. Het is allemaal het beste van de jaren ’80-stijl: een synth-zware soundtrack, een pluche gesprekskuil en overvloedige lensflare samen met bergen cocaïne. Wat nog belangrijker is, de opbouw is het waard, met een werkelijk bizarre onthulling die perfect bij de sfeer past. Daarentegen is „The Autopsy“ meer een moordmysterie met mogelijke buitenaardse elementen die doen denken aan Stephen King.

Het scala aan creatieve stemmen dat Del Toro heeft verzameld is werkelijk indrukwekkend, en het resulteert in een aantal unieke shorts. In „The Outside“ – het enige horrorverhaal dat ik kan bedenken dat over huidlotion gaat – de regisseur van Een meisje loopt ’s nachts alleen naar huis (Ana Lily Amirpour) werkt samen met een van de schrijvers achter Gloednieuwe kersensmaak (Haley Z. Boston) om een ​​verhaal van Emily Carroll aan te passen. Het is verontrustende body horror op zijn best.

Er zijn hier ook enkele geweldige uitvoeringen die de afleveringen naar een hoger niveau tillen: David Hewlett als een man die verwoed probeert zijn hoofd boven water te houden in ‚Graveyard Rats‘, Kate Micucci als een hartverscheurend eenzame sociale outcast in ‚The Outside‘ en Crispin Glover’s extreem griezelige kijk op een spookachtige schilder in ‚Pickman’s Model‘.

Omdat elke aflevering in wezen een kort verhaal is, laten ze je bijna allemaal verlangen naar meer – wat in sommige gevallen frustrerend kan zijn. Ik moet absoluut zien wat er gebeurt nadat de aftiteling in „The Viewing“ is gerold. Andere afleveringen eindigen abrupt. Maar voor het grootste deel komt dat extra mysterie de bloemlezing ten goede, waardoor er hiaten ontstaan ​​die je zelf kunt invullen. In een tijd vol over-verklaarde filmische universums, is het verfrissend om een ​​show te hebben die zijn kijkers zo vertrouwt.

ik ben ja, Rariteitenkabinet is zeker iets dat het werk van del Toro zal aanspreken. Maar het gaat ook verder dan die horizon met een verzameling van heel verschillende kijk op horror. Het is hoe ik me voorstel om door Bleak House te dwalen: een kijkje in de geest van del Toro door het werk dat hem inspireert.

Het rariteitenkabinet van Guillermo Del Toro begint op 25 oktober te streamen op Netflix.