Invasie van de Body Snatchers (1956) recensie

Invasie van de Body Snatchers (1956)
Regisseur: Don Sigel
Scenarioschrijvers: Daniel Mainwaring
Met: Kevin McCarthy, Dana Wynter, Larry Gates, King Donovan, Carolyn Jones, Jean Willes, Ralph Dumke

In de jaren vijftig betrad de Amerikaanse sci-fi-horror een tijdperk van twee nieuwe tijdgeesten. Een daarvan was de angst voor het atoomtijdperk, die ons onze grote monsterfilms gaf zoals Hen! en Het beest van 20.000 vadems. De andere kwam midden in de Red Scare, aangewakkerd door anticommunistische angsten en sentimenten die werden opgewekt door McCarthyisme en Hollywood zwarte lijst. Hier vonden de genres een manier om deze gevoelens in hun films te leiden. Films zoals Het ding uit een andere wereld (gebaseerd op de novelle „Who Goes There?!“ door John W. Campbell) en Het kwam uit de ruimte speelde zwaar in op deze ideeën, presenteerde buitenaardse bedreigingen die op mensen leken, die ons onzichtbaar wilden overnemen, onze individualiteit in de plaats stelden van een gelijkgestemd, homogeen geheel, als een allegorie voor de individuele identiteit-stelende dreiging van het communisme. Rond dezelfde tijd publiceerde John Wyndham in Engeland „The Midwich Cuckoos“, en Robert A. Heinlein schreef „The Puppet Masters“. Het was een hele rage. En hoewel Jack Finney, die schreef… Invasie van de Body Snatchers‘ originele roman in 1954, zou zeggen dat er geen anti-communistische thema’s aanwezig waren, het is ironisch dat het boek, en de eerste van vier aanpassingen, misschien wel de meest invloedrijke van alle sci-fi horrorverhalen uit de Koude Oorlog zou zijn .

In deze film uit 1956 wordt Dr Miles (gespeeld door Kevin McCarthy) in het holst van de nacht naar een politiebureau gebracht, tekeergaand dat er niet veel tijd meer is om ‚het‘ te stoppen. Vervolgens legt hij precies uit wat er moet worden gestopt, en wat zich ontvouwt is een verhaal over buitenaards bezit in het kleine stadje Santa Mira en een samenzwering om iedereen in de wereld te vervangen door emotieloze duplicaten gevormd door gigantische buitenaardse zaaddozen.

Wat is misschien het meest plezierig aan? Invasie van de Body Snatchers is zijn tempo. Hoewel de eerste helft meestal de aanloop is naar de onthulling van de samenzwering, moet het toch meerdere problemen tegelijk oplossen. Het moet het gevoel van angst opbouwen, van iets dat onder de oppervlakte op de loer ligt. Het moet ons introduceren en ons bezig houden met onze hoofdpersonen. En het moet voorkomen dat we ons vervelen terwijl zijn langzame, kruipende dreiging zich een weg baant in onze bonzende kisten. Invasie slaagt erin om dit wonderbaarlijk te doen, waarbij elke scène het karakter en de plot en de dreiging ongelooflijk behendig naar voren schuift. Tegen de tijd dat de realiteit van de situatie aan het licht komt, begrijp je dat je het allemaal hebt zien gebeuren, te traag om de stukjes in elkaar te zetten, en nu is het allemaal hopeloos te laat.

Onder de geweldige leiding van Don Siegel hebben we huiveringwekkende momenten zoals een hele stad die neerdaalt op een plein om de peulen aan de wereld te verspreiden, en de ‚geboorte‘ van de klonen uit de grote kleverige zaden. Met de opvallende en memorabele slotmomenten van een personage dat schreeuwt: ‚Ze zijn er al! Jij bent de volgende! Jij bent de volgende!“ midden op een drukke snelweg, lage schuine, schuine, harde verlichting, omringd door uniforme autolichten die zijn waarschuwing niet in acht nemen, begrijpen we plotseling dat een invasie van buitenaf niet de enige vorm van overname door een bijenkorf in de wereld is. Massaconsumentisme, de verblindende lichten van de 20e-eeuwse industrie, het onvermogen om de individuele medemens te horen, het is er allemaal. We zijn allemaal op de een of andere manier pod-mensen. Het gevoel van nutteloosheid en nihilisme is sindsdien zelden geëvenaard.

Er zijn momenten waarop de voice-over (een ongelooflijk veel voorkomende stijlfiguur voor sci-fi-films van die tijd, vooral die met een zeer laag budget) niet nodig is en de actie op het scherm kan belemmeren, wat zelf een visuele weergave is van ditzelfde verhaal van gebeurtenissen door precies te vertellen wat we al zien, maar gelukkig komt dit uitroepteken maar een paar keer in de film voor en is op geen enkele manier aanmatigend. Het is grotendeels verdwenen voor de laatste helft van de film, wanneer het momentum in overdrive komt en alles met duizend mijl per uur draait terwijl de samenzwering zich ontvouwt, dus het weet in ieder geval terug te blijven wanneer onze aandacht het meest nodig is.

Invasie van de Body Snatchers (1954) leert ons dat niemand te vertrouwen is. Iedereen zit in de samenzwering, en zelfs wetshandhavers, telefoonmaatschappijen, artsen, burgemeesters, kruideniers, zijn erop uit om je te pakken te krijgen. Tientallen jaren later, in 1987, zou Andrew Tudor zijn definitie van ‚paranoïde horror‘ schetsen in zijn leerboek ‚Monsters and Mad Scientists‘, waarbij hij beweerde dat de fundamentele verschuiving in 1960 was dankzij de moordende-next-door-films psychose en gluurder. De ineenstorting van de gezagsdrager, de terreur vanuit de cirkel van veiligheid, de transmutatie van het vlees, ziekte; al deze ideeën schetst hij als onderdeel van zijn theorie. Hij erkent echter wel dat sommige films van vóór 1960 de paranoïde aard van de dreiging die niet van buitenaf kwam, maar van binnenuit naar voren brachten. Invasie van de Body Snatchers staat aan de vooravond van deze overgang, en in een ongelooflijke 80 minuten wurmt het zich een weg in onze geest, ons hart en de filmische cultuur. Met opmerkelijke ideeën, regie, enscenering en een aantal geweldige centrale uitvoeringen, op hun plaats gehouden door een geweldig open einde, mag Don Siegels klassieker terecht als zodanig worden vereerd, en gaat boven een schlock-horrorfilmshow uit om iets veel belangrijkers te worden.

Score: 20/24

Laatste berichten door Kieran Judge (alles zien)

.