Planet of the Vampires (Blu-ray recensie)

• Videokwaliteit: EEN-
  • AudioGrade: B+
  • Extra kwaliteit: EEN-

Planeet van de Vampieren (Blu-ray)

amazonbuttonsm

Opnieuw bekijken

Mario Bava’s Planeet van de Vampieren (ook bekend als Terreur in de ruimte) is een van de meest populaire en gerespecteerde van zijn films, vooral omdat het traditionele sciencefiction-onderwerpen met een heel klein budget gebruikt en er iets moois van maakt. Het verhaal van een groep astronauten die op een schijnbaar lege planeet landt en in hun slaap wordt overgenomen door dode buitenaardse wezens, is niet altijd solide in termen van het script, maar voldoet aan prachtig gecomponeerde beelden. Op het moment van filmen waren vampiers populairder dan geesten of zombies, en het uiterlijk van de astronauten, met name de doden, lijkt duidelijk meer op wat we nu zombies noemen. Hoe dan ook, het doel heiligt de middelen, en deze Italiaans-Spaanse coproductie werd in verschillende versies in Italië en de VS uitgebracht, waarbij de Amerikaanse versie de meer uitbuitende titel kreeg.

Het meest besproken aspect van Planeet van de Vampieren is de invloed ervan op de jaren 1979 Buitenaards wezen, waarvan zelfs een van de oorspronkelijke schrijvers, Dan O’Bannon, toegaf hiervan op de hoogte te zijn geweest. En hoewel er zeker overeenkomsten zijn, waaronder het vinden van de overblijfselen van een dood buitenaards ras dat ook naar de planeet kwam, is het onzin om te denken dat de mensen die Buitenaards wezen gewoon deze en andere sciencefictionfilms uit het verleden hebben opgelicht, ondanks wat filmmakers als Nicolas Winding Refn door de jaren heen hebben gezegd. O’Bannon wordt geciteerd als te zeggen dat hij niet alleen van deze film heeft gestolen, maar van „allemaal“, wat een algemeen statement is, omdat de plotmechanica met een groep astronaut-achtige mannen en vrouwen die op een planeet landden en het ontmoeten van vreemde werelden of een of andere soort monsters is een van de oudste nietjes van sciencefiction, al dan niet gefilmd. Het werd vele malen gedaan voorafgaand aan beide Item! De terreur vanuit de ruimte en Planeet van de Vampierende twee films die de meeste aandacht trekken met betrekking tot Buitenaards wezen. Andere films met vergelijkbare verhalen zijn onder meer: Verboden Planeet, Koningin van Bloed, Battle of the Worlds, De fantoomplaneet, Moordenaars uit de ruimte, Boze Rode Planeet, en vele, vele anderen. Met andere woorden, het is een volledig verhaal, of een verhalende tijdgeest. hel, de Planeet van de apen franchise heeft er zijn hele bestaan ​​aan te danken. Men heeft net zoveel van een zaak te vervolgen De Texas Chain Saw Massacre en zijn invloed op Buitenaards wezen ace Planeet van de Vampierendus misschien dat verhaal, dat Ridley Scott en anderen die sindsdien aan de film hebben gewerkt heeft geteisterd Buitenaards wezen is vrijgelaten, moet al naar bed.

De andere overeenkomst tussen de twee films is er een waar niet veel critici over praten, namelijk dat beide regisseurs, Mario Bava en Ridley Scott, extreme visuele stylisten waren en zijn. In het geval van Planeet van de Vampierenhet is bijna het hele balspel, want het verhaal en de dialoog zijn niet zo goed, maar het uiterlijk van de kostuums en de verlichting, het gebruik van gekleurde gels, de rokerige atmosfeer en de manier waarop de opnamen zijn samengesteld, zijn allemaal de reden waarom Planeet van de Vampieren had op jonge leeftijd zo’n impact op mensen als Tim Lucas. Zoals eerder vermeld, lijken de monsters meer op zombies dan op vampiers, wat interessant is omdat het dateert van vóór de Italiaanse zombie-boom van de jaren zeventig. Achteloos, Planeet van de Vampieren blijft een sfeervolle sciencefiction-horrorfilm die prachtig is om naar te kijken, ook al zijn de andere elementen lang niet zo krachtig.

Planeet van de Vampieren werd geschoten door cameradirecteur Antonio Rinaldi op 35 mm-film, fotochemisch afgewerkt en gepresenteerd in de beeldverhouding van 1,85:1. Kino Lorber en Scorpion Releasing hebben in 2014 een Blu-ray van de film uitgebracht, en nu brengt Kino Lorber Studio Classics de film voor de tweede keer naar Blu-ray met behulp van een „gloednieuwe 2K-master“, die waarschijnlijk is afgeleid van hetzelfde interpositieve . De originele Italiaanse versie van de film is nog niet beschikbaar gesteld, maar men hoopt ooit op een allesomvattende boxset van de verschillende versies van de film. Voorlopig hebben we alleen toegang tot de meest algemeen beschikbare Engelsvriendelijke versie, die gemakkelijk zijn Blu-ray-tegenhanger uit 2014 overtreft. Korrel is strakker en detail is toegenomen, vooral in de schaduwen. Het kleurenpalet is grotendeels vergelijkbaar, afgezien van een lichte blauwe tint. Het is eigenlijk niet zo opvallend, tenzij je vergelijkingen naast elkaar bekijkt, met name met betrekking tot huidskleuren. Contrast- en helderheidsniveaus zijn ook verbeterd, waardoor diepere zwarttinten mogelijk zijn, en er blijven slechts kleine spikkeltjes en af ​​en toe een lijntje door het frame over. De bitrate is ook erg gezond, zit comfortabel in het bereik van 35-40 Mbps, met andere woorden, het is de beste presentatie van de film tot nu toe.

Audio is inbegrepen in het Engels 2.0 mono DTS-HD Master Audio met optionele ondertitels in het Engels SDH (de laatste die de vorige Blu-ray niet bevatte). Het is waarschijnlijk hetzelfde nummer als de vorige release, maar het biedt voldoende ondersteuning voor de verschillende elementen, vooral dialoog en score. Geluidseffecten hebben ook impact en de baan is over het algemeen schoon.

Planeet van de Vampieren op Blu-ray zit in een blauwe amaray-hoes met omkeerbaar artwork, met de originele Amerikaanse theatrale posterkunst aan de ene kant en de originele Italiaanse theatrale posterkunst aan de andere kant, maar met de Amerikaanse titel. Alles is gehuisvest in een cassette met hetzelfde Italiaanse kunstwerk. De volgende extra’s zijn inbegrepen:

• Audiocommentaar met Kim Newman en Barry Forshaw
  • Audiocommentaar met Tim Lucas
  • Alternatieve muziekscore hoogtepunten (SD – 20:30 uur)
  • Originele Italiaanse openingscredits (SD-2:49)
  • Trailers uit de hel met Joe Dante (HD en SD – 3:47)
  • Trailers uit de hel met Josh Olson (HD en SD – 2:28)
  • Aanhangwagen (SD-2:15)
  • Hercules in de Haunted World-trailer (SD-1:33)
  • Black Sabbath-trailer (HD-2:23)
  • De zweep en het lichaam-trailer (SD-3:28)
  • Dr. Goldfoot en de Bikini Machine-trailer (HD – 2:09)
  • Bijl voor de huwelijksreistrailer (SD – 2:37)

De beste nieuwe extra is een audiocommentaar met romanschrijver en criticus Kim Newman en schrijver en journalist Barry Forshaw. De twee mannen bespreken verschillende onderwerpen, waaronder de waargenomen invloeden van de film op Buitenaards wezen, waar ze verfrissend op wijzen dat Ridley Scott waarschijnlijk erg van streek is nadat hij constant te horen heeft gekregen dat zijn film twee andere eerdere films plukt. Hij spreekt ook over aspecten van Mario Bava’s carrière en relatie met American International Pictures, anekdotes over de acteurs en crew, de kostuums en hun mogelijke invloed op de X Men filmfranchise, hoe de verlichting en het ontwerp de effecten samenvoegen, en de stand van zaken in sciencefictionfilms in de jaren zestig en zeventig. Kim Newman vertelt jongere kijkers die niet van de film kunnen genieten vanwege de mindere effecten om „op te rotten“ is een bijzonder hoogtepunt. Daarna volgt het vorige audiocommentaar met Mario Bava-biograaf en Video Waakhond schrijft Tim Lucas, die veel meer details en inzicht geeft in het maken van de film. Hij bespreekt vele facetten van de productie van de film, belicht Mario Bava’s passie voor sciencefiction, leest citaten voor van leden van de cast en crew, onderzoekt veel van de scènes en shots in de film, vertelt over de wisselende muziekscores voor de film, en benadrukt de verschillen tussen de twee versies. Af en toe duikt hij even weg, maar meestal geeft hij, zoals gewoonlijk, een schat aan informatie.

Ook inbegrepen is ongeveer 20 minuten van de alternatieve muziekscore, die werd gecomponeerd door Kendall Schmidt en toegevoegd aan de film voor de originele homevideo-release en daaropvolgende kabeluitzendingen door Orion Pictures (de originele score werd hersteld in 2001). De originele Italiaanse openingscredits zijn ook inbegrepen, hoewel het een beetje een plaag is voor de volledige Italiaanse versie van de film. De volgende zijn een paar Aanhangwagens uit de hel commentaar met Joe Dante en Josh Olson, die beiden de film waarderen en er soortgelijke dingen over zeggen, hoewel Dante een voorsprong heeft, en legt uit dat hij de film als jonge man in een gevaarlijke buurt heeft gezien. De laatste is de trailer van de film, evenals een reeks trailers voor andere Mario Bava Blu-ray-releases van Kino Lorber. Deze Blu-ray-release laat helaas het originele verhaal van Renato Pestriniero en de fotogalerij van de vorige release vallen.

Planeet van de Vampieren zal waarschijnlijk niet standhouden voor veel mensen die zijn opgegroeid met een dieet van meer geavanceerde speciale effecten, maar voor genrefans is dit een essentieel onderdeel van het buffet. De nieuwe master van Kino Lorber is zeker een verbetering ten opzichte van zijn voorganger met een superieure beeldkwaliteit, en vult de extra’s aan met nog een fijn audiocommentaar. Voorlopig is dit het exemplaar van de film dat fans graag willen hebben. Sterk aanbevolen.

-Tim Zalm

(Je kunt Tim volgen op sociale media via deze links: Twitter en Facebook. En abonneer je hier op zijn YouTube-kanaal.)