Ram Setu Review: Akshay Kumar’s film gaat over een drijvende steen, maar heeft geen idee hoe hij moet blijven drijven

Ram Setu Review: Akshay Kumar's film gaat over een drijvende steen, maar heeft geen idee hoe hij moet blijven drijven

Akshay Kumar deelde deze foto. (met dank aan: akshaykumar)

Cast: Akshay Kumar, Jacqueline Fernandez, Nushrratt Bharuccha, Satyadev

Regisseur: Abhishek Sharma

Beoordeling: 1 ster (van de 5)

Een wiebelige brug die op buitengewoon zwakke pylonen staat, Ram Setu, geschreven en geregisseerd door Abhishek Sharma, is een gruwel van mythische proporties. Het is een film die in een oceaan duikt. Maar het enige wat het doet, is rondzwerven in een zinkgat van dwaasheid.

Uiteindelijk formuleert de film, die wel eens boeken en andere kennisbronnen citeert, naar verwachting een gemakkelijke conclusie over de Ramayana, Lord Rama en Ram Setu dat riekt naar WhatsApp-wijsheid op universitair niveau.

Laten we wat bewijs zoeken, zegt de mannelijke hoofdpersoon wanneer hij wordt geconfronteerd met een uitgemaakte zaak. Hij klinkt als een onwetende man die op zoek is naar een samosa-verkoper in de Gobi-woestijn. Hij is niet alleen. Iedereen, ja iedereen, in Ram Setu klinkt vrijwel hetzelfde en ziet er net zo verloren uit.

Onderdelen van Ram Setugepresenteerd door Prime Video en gebaseerd op een verhaal van creative producer Chandraprakash Dwivedi (die onlangs Samrat Prithviraj, die was ontworpen om een ​​grotendeels vergelijkbaar verhaal te dienen) bedoeld als sciencefiction. Experts zitten ineengedoken in een drijvend laboratorium aan boord van een schip op zee en termen als koolstofdatering, sonarbeeldvorming en het broeikaseffect worden gebruikt. Maar vergeet de wetenschap, dit is niet eens echte, redelijke fictie.

Slecht geschreven, slordig gemonteerd en slecht geacteerd, Ram Setu is puur, egoïstisch en hysterisch gezeur dat rijdt op de rug van een Bollywood-ster die een onbetwist monopolie heeft op het genre. Er is hier absoluut niets nieuws behalve het feit dat Akshay Kumar een bestudeerde, professorale uitstraling heeft die als een afwijking van de norm kan worden beschouwd. Afgezien daarvan begint hij verrassend provocerende regels te spuiten die tegen het type ingaan.

Dharm sirf todta hai, Sanskriet jodta hai (Religie verdeelt, cultuur verenigt),‘ zegt hij in een vroege scène. Applaus waard? Nou, het is gemakkelijk te voorspellen dat dit allemaal te mooi zal zijn om waar te zijn. Ram Setu is opgebouwd rond halfbakken theorieën over het verleden en heden van India die meer klinken als slecht geïnformeerde uitspraken van een politicus die op zoek is naar stemmen dan als gevolgtrekkingen van experts die weten waar ze het over hebben.

De hoofdrolspeler speelt Aryan Kulshreshtha, een archeoloog die we voor het eerst zien in Bamiyan, Afghanistan in 2007 als onderdeel van een subcontinentaal team van experts dat wordt ingezet om de overblijfselen te redden van een boeddhistische site die door de Taliban is verwoest. De man staat al snel in de vuurlinie. Hij redt zichzelf en, in wat is een klein wonder, een Pakistaanse archeoloog door de huid van hun tanden.

Aryan duikt vervolgens op in het hoofdkantoor van Delhi van een fictieve Archeologische Vereniging (niet Survey) van India. Zijn baas geeft hem een ​​nieuwe taak met de uitdrukkelijke opdracht om de belangen te dienen van een politiek verbonden scheepvaartmagnaat (Nasser) die de Ram Setu wil slopen en een zeegang tussen India en Sri Lanka wil bouwen om winst te maximaliseren. Tegen het advies van zijn geschiedenisprofessor-vrouw Gayatri (Nusshratt Bharuccha) in, neemt Aryan de opdracht aan.

Hij gaat verder met het graven van een gigantisch gat voor zichzelf en zijn afdeling. Hij wordt de valsspeler en wordt geschorst. Nadat hij zijn hakken thuis even heeft afgekoeld, wordt er een reddingslijn naar hem gegooid. De scheepsmagnaat die Ram Setu uit de weg wil ruimen, schakelt Aryan in om bewijs te vinden dat de brug ouder is dan Lord Ram en kan worden neergehaald zonder religieuze gevoelens te schaden.

De baan vereist dat Aryan rapporteert aan een on-site projectmanager (Pravesh Rana), die precies het soort man is dat aan iedereen onthult dat zijn loyaliteit aan zijn werkgever is, zelfs als dat betekent dat hij de waarheid een ruime marge geeft. Onnodig te zeggen dat Aryan moet vechten om een ​​grote samenzwering tot zinken te brengen.

Terwijl hij probeert zijn weg te vinden uit het gat waarin hij zich bevindt met een mysterieuze gids genaamd AP (Satya Dev) en wetenschapper Sandra Rebello (Jacqueline Fernandez), creëert hij voor de film een ​​reeks nog grotere gaten die alles overspoelen wat Ram Setu wil doorgaan voor de ultieme waarheid. Dit is natuurlijk niet de schuld van het personage of de acteur.

Ram Setu zal herinnerd worden – verdient het om herinnerd te worden? – voor het serveren van een onsmakelijke goulash van geschiedenis, mythologie en dwaze fantasie. Er is zichtbaar veel kracht gestoken in het maken van het brouwsel. Wat ontbreekt is logica.

Ram Setu presenteert het debat over geloof versus wetenschap op een manier die zo hardhandig en hardhandig is dat je op duizenden zeemijlen afstand kunt voelen dat het niet in het minst geïnteresseerd is in een intelligent engagement met waarachtigheid, geloof en rede. Sense is een brug te ver voor Ram Setu. Haar argumenten, die sowieso niet veel steek houden, worden overspoeld door golven en golven van zinloosheid.

De film draait om een ​​archeoloog die niet in God gelooft en de theorie poneert dat Ram Setu een natuurlijke formatie is en geen door mensen gemaakte structuur. en stemmen tegen rationaliteit.

dat allemaal Ram Setu portretteert vindt plaats in pre-2014 India. Dit stelt de scenarioschrijver in staat om de regering van de dag in slecht licht af te schilderen en ze te brandmerken als corrupte heersers die onder een hoedje spelen met roofridders die een moord willen plegen door het culturele en religieuze erfgoed van de natie te vernietigen. Gelukkig lijkt geen enkele politicus die in de film wordt geportretteerd op een echte figuur. Maar dat is slechts een kleine concessie die weinig doet om het scheve wereldbeeld van de film te compenseren.

Als het nutteloze gebrabbel dat het ventileert met enige flair was gepresenteerd, Ram Setu zou als Hanuman over de hindernissen zijn gesprongen die het voor zichzelf opwerpt. Maar het heeft absoluut geen verzachtende kwaliteit. Hij is niet eens goed gemonteerd. De VFX is rudimentair en de actiescènes – onder water, op het land en in de lucht – zijn voetgangersgebied.

Ram Setu probeert één enkelvoudig punt naar huis te rijden, en in ondubbelzinnig zwart-wit: „Iss desh mein Ram ko jo nahin deken uska muh toh kala hona hi hai (In deze natie verdient iemand die het bestaan ​​van Heer Rama ontkent dat zijn gezicht zwart wordt gemaakt).“

Nou, heeft iemand een film van twee en een half uur nodig om die bewering te doen? Een gedetailleerd WhatsApp-bericht van de makers was voldoende geweest. Ram Setu is cinema die niets doet voor het medium of het publiek. Het is een film over een drijvende steen maar heeft geen idee hoe hij moet blijven drijven. Vermijdbaar, zelfs als je een Akshay Kumar-fan bent.

.