Signalis review – een weelderig atmosferische survivalhorror

Eurogamer.net - Essentiële badge
Signalis is een sensuele, sci-fi-koortsdroom die horror en schoonheid tussen de sterren vindt.

Ik kan je niet vertellen welke gebeurtenissen letterlijk plaatsvinden in Signalis, de debuutgame voor studio Rose Engine, of in welke volgorde ze plaatsvinden. Het hele spel is een opzettelijk wazige nachtmerrie. Maar hoe ik me voelde, is duidelijk als de dag, omdat het een diepgaande ervaring is, zowel in de zenuwslopende angst van zijn moment tot moment verkenning en gevechten als ook in de grotere boog van zijn verhaal: een herkauwing over identiteit en herinnering die rondwaart L. Ik heb aan weinig anders gedacht sinds ik het uit had. Nu, alsof ik getroffen ben door een kosmische vloek, ben ik van plan om iedereen die wil luisteren in de schoot van deze meesterlijke overlevingshorror te brengen.

In de eenvoudigste bewoordingen is Signalis een terugkeer naar vroege Resident Evil-games of Silent Hill, minus de tankbesturing. Van bovenaf verken je de vervallen faciliteiten van een geïsoleerde planeet als Elster, een androïde, die is ontwaakt op zoek naar een vrouw die ze dierbaar is. Hoe je daar terechtkwam – en wat er precies gebeurde om de lokale Android-bevolking te reduceren tot verschrikkingen – zijn de mysteries die je net zo zullen dwingen als de oplossing van Elster’s missie. Hoewel, zoals bij elk goed verhaal over terreur, zijn er geen gemakkelijke antwoorden te vinden. In haar schoenen ga je verkennen, gereedschappen en wapens verzamelen, middelen beheren en monsters afweren. Dit zijn zeer bekende componenten van survivalhorror, maar het is een tijdje geleden dat ik er een heb gespeeld die dit netjes heeft geassembleerd en met zo’n visuele flair is gepresenteerd.

Hier is een gameplay-trailer voor Signalis om je dingen in actie te laten zien.

Dit is een sciencefictionwereld in PS1-stijl waarin elk detail is verwerkt, van de logo’s van elke entiteit tot het ingewikkelde ontwerp van de machines. De grimmige verlichting en het gebruik van reflecties versterken de ambiguïteit die al inherent is aan de gestileerde 3D, waarbij elke donkere hoek en gesilhouetteerde figuur rechtstreeks in mijn verbeelding sprong. Tastbaar ondanks zijn minimalisme, is het een wereld waarvan je de koude betonnen muren kunt voelen of waarvan je de afbladderende verf kunt ruiken, waar camera’s elke beweging volgen die je maakt en je verzekeren dat er altijd iets of iemand kijkt. Het is een basis die elke toenemende afwijking van de realiteit des te effectiever maakt. Dit is een plek om je te pakken te krijgen.

Retro is van toepassing op meer dan zijn esthetische en mechanische terugroepacties naar oudere games, denk eraan. Het is verweven in de setting zelf. VHS-banden in de ruimte! Diskettes! Het is heerlijk archaïsch. Zelfs de wapens zijn beslist lo-fi, bijna vintage. Een toekomst gebouwd op geschiedenis, een samenleving schilderend die vastzit in een lus, gebonden aan de afbrokkelende infrastructuur van een imperium in verval. Dat is balen voor de mensen, maar helpt de puzzels van het spel, vaak de ondergang van survival-horrorspellen, door tactiele, stevige interfaces te hebben (die doen denken aan de gadgets van Alien Isolation) die aangenaam zijn om aan te sleutelen. Het vraagt ​​echter meer van spelers dan het samenstellen van puzzelstukjes met kleurcodering. De radio in Metal Gear Solid-stijl, die op verschillende frequenties kan worden afgestemd, is een perfect voorbeeld. Soms kan het worden gebruikt om informatie te ontvangen, maar je hebt misschien ook een cijfer nodig om te decoderen wat je hoort, of om de radio in de wereld af te spelen om met bepaalde scènes te communiceren. Buiten de gebaande paden denken was essentieel voor mij om vooruitgang te boeken en als er een optie verborgen is in een interface, weet dan zeker dat je die uiteindelijk zult moeten gebruiken.

Signalis review - een donkere, groen getinte kamer met omgestoten stoelen en een zwart gat in het midden van de vloer

Signalis review - een donkere, blauw getinte kamer met Elster wijzend op een lasergestuurd pistool

Die radio maakt deel uit van een onberispelijke soundscape, gestapeld met gedenkwaardige effecten en signalen, evenals een verontrustende sfeer. Wie wist dat fans zo dreigend konden snorren, of dat mijn eigen voetstappen die langs een metalen ladder weergalmden me op scherp zouden zetten? En de muziek! Er is een werkelijk uitstekende, ingetogen, suggestieve fantoom van een score van 1000 Eyes & Cicada Sirens, maar ik ben evenzeer onder de indruk van de inzet van klassieke of romantische muziek overal. Degenen die het verhaal volgen en die hun Tsjaikovski kennen, zullen niet helemaal verrast zijn om Zwanenmeer op een cruciaal moment te horen, wat bijdraagt ​​aan het onheil dat boven Elsters zoektocht hangt. Elke laag ervan zit vol met betekenis en ik voelde me volledig gehuld in deze ervaring, van begin tot eind. Wat het des te gemakkelijker maakte om bang te zijn.

Signalis review - een anime-achtige close-up van Elster's gezicht kijkend naar de camera, ingekaderd in het rechter derde deel van de breedbeeldweergave

Signalis review - een zwart scherm met witte tekst, meestal geredigeerd, hints naar dingen die 'gevaarlijk en weerzinwekkend' zijn en 'een waarschuwingsbericht over... het gevaar is nog steeds aanwezig'

Signalis review - een retro-toekomstige computerterminal met toetsen op het toetsenbord, gele versnellingen en een wazig scherm

Het is de verdienste van Signalis dat er geen afhankelijkheid is van jump scares. Ik telde slechts een klein (uiterst effectief) handjevol. In plaats daarvan hebben we een klassiek stukje van de oude langzaam brandende angst. Lange stukken waarin niets gebeurde, slinkende voorraden, gesloten deuren. Zo vaak zal Signalis het gevoel hebben dat het een hinderlaag vormt om de verwachtingen volledig te ondermijnen. Het voelde zo nauwkeurig afgesteld aan hoe ik aan het spelen was en wist precies wanneer ik munitie moest vasthouden of een lange tijd tussen opslagpunten moest plaatsen. De echte strijd is het plannen van je routes en het balanceren van je inventaris om ervoor te zorgen dat je goed uitgerust bent, maar altijd ruimte overlaat voor wat je misschien moet verzamelen. Zelfs als je een gebied opnieuw bezoekt, sluip je langs vijanden als je bijna geen kogels meer hebt, of krijg je te maken met lijken die zichzelf in een opwelling zullen herleven. Als er een systeem of manier is om op deze opwekkingen te anticiperen, ben ik er nooit achter gekomen. Je zult je nooit veilig voelen.

Signalis recensie - Elster praat met een stervende vrouw die bij weinig licht op de grond ligt en zegt: ik ben op zoek naar deze vrouw.

Signalis zal uren bezig zijn met het opstellen van regels om ze alleen maar omver te werpen, en zelfs hun eigen continuïteit te doorbreken. Droom- of herinneringssequenties vloeien de echte wereld binnen en het is erg onduidelijk waar de ene eindigt en de andere begint. Ik heb altijd een elegante interne logica gevonden achter deze wendingen. Dingen die kleine ongemakken lijken, zoals doorverwezen worden naar het hoofdmenu bij een overlijden, worden gewoon een andere manier om het verhaal te vertellen. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan het vullen van het spel met allerlei hulpmiddelen om het kleed onder de spelers vandaan te trekken. Het zorgde ervoor dat ik de waarheid zocht, zoals zoeken naar vaste grond in stuifzand, voortgestuwd tot het punt dat ik bereid was om in een met bloed bevlekt gat in de aarde te vallen, gedreven door elke kostbare aanwijzing naar wat er in godsnaam aan de hand is.

Elke subplot en toespeling is een tragedie, ze overlappen elkaar en geven betekenis aan de ander. Waar ligt de grens tussen liefde en obsessie? Vastberadenheid en onwetendheid?

Ik stel me voor dat diehard fans een tijdje elke regel van dialoog, visuele cue en keuzereferentie zullen overnemen. Signalis is doordrenkt van invloeden, van Ghost in The Shell tot Stanley Kubrick en alles daartussenin. Een middelpunt van de plot is The King in Yellow van Robert W. Chambers, die het spel expliciet koppelt aan zijn literaire voorouders. Signalis draagt ​​die inspiraties op zijn mouw, maar ze overstijgen nooit zijn eigen identiteit, ze helpen gewoon om zijn evenementen te kaderen. Ik ben blijven nadenken over zijn eigen momenten, niet die van de werken die het aanraakt. Grappig, voor een spel dat helemaal draait om het vasthouden aan je zelfgevoel.

Signalis review - sluipen door een donkere, grijze kamer met vier pilaren en verschillende spookachtige vijanden met zwaarden en schilden

Signalis review - een zeer donkere, futuristische treinwagon met vervaagde rode stoelen en een personage dat alleen aan het eind zat, wolkenkrabbers buiten.

Elke subplot en toespeling is een tragedie, ze overlappen elkaar en geven betekenis aan de ander. Waar ligt de grens tussen liefde en obsessie? Vastberadenheid en onwetendheid? Terwijl de personages van Signalis worstelen om hun eigen realiteit of zelfs hun eigen herinneringen te vertrouwen, raken deze emoties allemaal verweven tot iets monsterlijks, onverzoens. In al die horror blijft Elster een rots in de branding. Stoïcijnse personages lopen het risico saai te zijn, maar dat wordt hier gecompenseerd door subtiele hints naar haar innerlijke gedachten, terwijl haar vastberadenheid om de vrouw van wie ze houdt een troost is, vooral wanneer ze wordt geconfronteerd met zinloosheid. Net als Elster ben ik nooit gestopt met vechten om het einde van haar missie te bereiken. Hoop is alles wat je hebt.

Door zijn formidabele angsten laat Signalis licht in de wonden van een gruwelijk bestaan. Dit is een spel over meer dan het overwinnen van levende nachtmerries. Het gaat over ervoor kiezen om vol te houden in het aangezicht van een onverschillig universum, over blijven staan ​​wanneer je identiteit en je lichaam ontmenselijkt zijn. Sciencefiction en survival-horror die het verleden gebruikt om iets heel moderns te maken. Als een stervende ster brandt Signalis helder: mooi, angstaanjagend en onmisbaar.

fbq('init', '560747571485047'); fbq('init', '738979179819818');

fbq('track', 'PageView'); window.facebookPixelsDone = true;

window.dispatchEvent(new Event('BrockmanFacebookPixelsEnabled')); }